Ajuda
Un procés participatiu és una seqüència d'activitats participatives (p.e. primer omplir una enquesta, després realitzar propostes, debatre-les en trobades presencials o virtuals, i finalment prioritzar-les) amb l'objectiu de definir y prendre una decisió sobre un tema específic.
Exemples de processos participatius són: un procés d'elecció de les membres d'un comitè (on primer es presenten unes candidatures, després es debat i finalment s'escull una candidatura), pressupostos participatius (on es realitzen propostes, es valoren econòmicament i es voten amb el pressupost disponible), un procés de planificació estratègica, la redacció col·laborativa d'un reglament o norma, el disseny d'un espai urbà o la producció d'un pla de polítiques públiques.
Fases del procés
En aquesta fase la participació estarà centrada en clau de diagnosi i per a detectar els principals reptes de ciutat que haurà de resoldre el document d'Avanç.
Les sessions de treball previstes son les següents:
17 de maig de 2024 - MODEL DE POBLE.
> descarrega: Presentació de la sessió del 17 de maig "model de poble"
> descarrega: Informe de la sessió del 17 de maig "model de poble"
24 de maig de 2024 - HABITATGE I ALTRES USOS, On i tipologia. En funció de les aportacions realitzades durant la primera sessió, els temes a tractar seran:
Necessitats d’habitatge de protecció.
Necessitats d’habitatges dotacionals.
Necessitats d’habitatges plurifamiliars lliures.
Contenció dels habitatges unifamiliars aïllats.
Altres usos vinculats al turisme: Hotels, residencies,..
Altres usos vinculats a activitats: Industria artesanal i de proximitat, serveis, comerç,..
21 de juny de 2024 - MOBILITAT I SOSTENIBILITAT AMBIENTAL, necessitats de connectivitat i alternatives. Els temes principals a tractar durant la sessió seran:
Estudiar possibles aparcaments dissuassoris.
Situacions diferents en temporada d’estiu i d’hivern.
Connectors ecològics i protecció del medi.
Aprofitament dels recursos naturals. Torrents i rieres.
Una vegada es publiqui i es presenti el document d'Avanç, on s'establiran les línies mestres del futur POUM, s'obrirà una fase de participació per recollir suggeriments i valoracions sobre el document.
En aquesta fase s'obrirà l'espai d'aportacions en línia per a recollir suggeriments per part de la ciutadania.
En aquesta fase, i prèviament a l'aprovació inicial, es presentaran els impactes de la participació en les fases anteriors amb una valoració dels suggeriments recollits.
Aquesta fase es centra en recollir al·legacions al document d'aprovació inicial, que s'hauran de respondre en el document d'aprovació provisional.
POUM
Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Vicenç de Montalt
Quant a aquest procés
Espai d'informació i participació del POUM
Què és un POUM?
El Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) és un instrument urbanístic que té com a objectiu definir els usos del sòl dintre del terme municipal de Sant Vicenç de Montalt. Aquest document estableix estratègies i determinacions en relació amb el creixement de la ciutat, la protecció d'espais naturals, la mobilitat, els equipaments, les activitats econòmiques, etc. Cal tenir en compte que un POUM té una vigència d'uns 20 o 25 anys i que, per tant, té una gran importància per al futur de la vila.
Com es redacta i s'aprova un POUM?
El procés de redacció i aprovació d'un POUM és llarg i complex, ja que intervenen diferents agents públics i privats, així com la ciutadania. La redacció del document està a càrrec d'un equip interdisciplinar, i es divideix en diverses etapes:
Avanç: en aquesta fase s’analitza la ciutat, es detecten els principals reptes a abordar i s’estableixen els objectius i propòsits generals del Pla, així possibles alternatives de planejament. Aquesta fase acaba amb la publicació de l'Avanç amb l'acord del Ple Municipal. Està previst obrir els espais de participació en aquesta fase, ja que és en la qual es defineixen les línies estratègiques de model de ciutat. Amb aquest document ja publicat es comencen les consultes a diferents organismes públics i s'obre un període de recollida de suggeriments realitzats per persones, entitats o altres agents interessats.
Aprovació inicial: Aquest segon document concreta la proposta de model de poble, incorporant els suggeriments recollits en la fase prèvia i definint sectors de creixement (si és el cas), les noves zones de protecció natural, l'estratègia de mobilitat, l'establiment de sòl d'equipaments, etc. Amb aquest nivell de detall els diferents organismes ambientals i sectorials poden fer arribar els seus informes i s’obre el període d’informació pública per fer arribar al·legacions al document.
Aprovació provisional: és la fase del procediment en la qual, una vegada incorporades, si escau, les al·legacions i les consideracions dels informes dels organismes sectorials, així com les de l’òrgan ambiental, es redacta el document normatiu definitiu. Aquesta fase inclou: la valoració de les al·legacions i informes, la sol·licitud d’informe al Departament de Territori i Sostenibilitat, la redacció definitiva del POUM i l’aprovació per part del consistori.
Aprovació definitiva: L’aprovació definitiva és l’acte de l’òrgan competent, mitjançant el qual, a través de la publicació corresponent, el pla adquireix executivitat i entra en vigor, substituint al planejament anterior.
Com es pot participar?
D'acord amb el Propgrama de Participació Ciutadana (PPC) aprovat en sessió de Ple ordinari celebrat en data 21 de març de 2024, es podrà participar de diverses formes segons l'etapa de redacció del document i les aportacions recollides es tindran en compte de diferents maneres:
Etapa prèvia a l’aprovació de l’avanç
En aquesta fase la participació està orientada a recollir els principals valors i reptes de la ciutat i fer aportacions en clau de diagnosi sobre diferents aspectes que ajudin a definir el model de ciutat.
Es podrà participar mitjançant:
El qüestionari de participació que estarà disponible pròximament en aquesta pàgina web.
També es realitzaran sessions temàtiques del POUM.
Les aportacions recollides en aquestes activitats serviran per complementar l’anàlisi i diagnosi de l’equip redactor i per orientar la redacció de l’avanç del POUM.
Etapa posterior a l’aprovació de l’Avanç
Una vegada es publiqui l'Avanç s'obriran altres canals informatius i de recollida de valoracions, que seran publicats en aquesta pàgina web:
Es farà una sessió informativa oberta al públic en la qual l’equip redactor presenta la proposta d’Avanç i es dóna pas a la fase d’informació pública per a la recollida de suggeriments.
Es farà també una sessió de resultats del procés participatiu, abans de l'aprovació inicial.
A partir d’aquest moment les aportacions o suggeriments seran en clau de valoració de la proposta de l’Avanç o de les diferents alternatives que es plantegen.
Etapa posterior a l’aprovació inicial
Una vegada aprovat el document es plantegen dos canals informatius i de participació:
Una sessió oberta al públic on es presentarà públicament el document d'aprovació inicial.
S'obrirà el canal de recollida d'al·legacions mitjançant el registre telemàtic de l'Ajuntament.
Les aportacions recollides en aquesta fase tenen consideració d'al·legacions i, per tant, s'hauran de respondre justificadament dins del document d'aprovació provisional.
Compartir